Ensimmäiset 13 vuotta

13 vuotta, 7 kuukautta ja 22 päivää sitten Espatent oli juuri perustettu. Oli vuosi 2006 ja minä, Samu Lamberg ja Sampsa Söderholm olimme hypänneet tutusta ja turvallisesta työntekijän asemasta yrittäjiksi. Visiomme oli perustaa laadukasta, asiakkaan liiketoimintatarpeita vastaavaa palvelua tarjoava patenttitoimisto, jonka kaikki patenttiasiamiehet ovat EQE-tutkinnon suorittaneita eurooppapatenttiasiamiehiä.

Toisella oppitunnillamme patenttitoimiston pyörittäjinä opimme arvostamaan asiansa osaavan patenttiassistentin työtä.

Espatent nimi perustuu meidän kolmen perustajan nimien alkukirjaimiin, kolmeen ässään. Perinpohjaisen harkinnan jälkeen S-patent ja muut pohditut nimivaihtoehdot taipuivat muotoon Espatent. Hyvin pian kävi kuitenkin ilmi, että valitsemamme nimi ei ollutkaan aivan yksikäsitteinen muille. Vuosien varrella Espatentin on luultu viittaavan mm. Espoon patenttitoimistoon, Espan hammaslääkäriin tai esp@cenet-palveluun. Tämä lienee meidän yksi ensimmäisistä oppitunneistamme siitä, kuinka monet erilaiset asiat pitäisi muistaa ja osata ottaa huomioon.

Toisella oppitunnillamme patenttitoimiston pyörittäjinä opimme arvostamaan asiansa osaavan patenttiassistentin työtä. Tunti jos toinenkin vieri, kun jokainen raportti ja kirje asiakkaalle, yhteistyökumppanille ja patenttiviranomaiselle piti aloittaa tyhjästä paperista. Lisäksi piti opetella käyttämään patenttiviranomaisten sähköisiä työkaluja. Onneksi saimme syksyllä 2006 palkattua tiimiimme kauan kaivatun neljännen ässän, kun Sinikka Haikonen aloitti meillä patenttiassistenttina. Hän otti yrityksen administratiiviset prosessit haltuunsa rautaisella ammattitaidollaan, jonka jälkeen me patenttiasiamiehet saimme taas käyttää työpanoksemme siihen patentoinnin osa-alueeseen minkä paremmin osaamme. Administratiivisten prosessiemme kehitystä Sinikka jatkaa edelleen parhaiden käytäntöjen muuttuessa ajan saatossa.

Kolmas oppituntimme liittyi rahaan. Töitä riitti alusta alkaen ja laskutusta syntyi. Paperilla homma sujui siis hyvin, mutta todellisuus olikin jotain muuta. Naiivisti uskoimme, että asiakkaat maksavat laskunsa ja rahaa tulee, mutta ei se aivan niin mennyt. Avoimien, myöhässä olevien myyntilaskujen määrä kasvoi kasvamistaan ja samalla piti maksaa virastomaksuja asiakkaiden puolesta. Muitakin kuluja oli, vaikka palkkaa emme tuolloin vielä itsellemme maksaneet. Tilanteen ratkaisemiseksi päätimme väliaikaisesti myydä saatavamme perintäyhtiölle. Aikanaan iso asiakas sai vihdoin maksuliikenteen sujumaan myös meille päin ja tilanne laukesi parhain päin. Noiden ensimmäisten kuukausien jälkeen emme onneksi ole joutuneet painimaan vastaavien likviditeettihaasteiden kanssa.

Alkuvaiheessa toiminta painottui vahvasti tietoliikenteeseen, ohjelmistotekniikkaan ja mekaniikkaan liittyvään patentointiin. Teimme käytännössä kaikkea muuta paitsi kemiaa ja biotieteitä.

Ensimmäisen vuoden ajan toimimme Otaniemessä erillisissä toimistohuoneissa pitkän käytävän varrella muiden pienten yritysten seassa. 2007 laajensimme toimintaamme ja muutimme Helsinkiin Kaivokadulle. Kaivokadulla toimimme edelleen, mutta eri tiloissa kuin 2007. Nykyisiin tiloihimme muutimme vuonna 2011 ja toistaiseksi olemme vielä mahtuneet samojen seinien sisälle, vaikka henkilömäärämme on kasvanut vuoden 2011 luvuista. Kasvumme on kuitenkin ollut maltillista ja painottunut juuri oikeiden henkilöiden löytämiseen. Nykyisin meitä on 13 patentoinnin ammattilaista, mutta eivät meidän seinämme vielä liikaa pullistele.

Alkuvaiheessa toiminta painottui vahvasti tietoliikenteeseen, ohjelmistotekniikkaan ja mekaniikkaan liittyvään patentointiin. Teimme käytännössä kaikkea muuta paitsi kemiaa ja biotieteitä.

Vuonna 2011 perustimme kemistiosaston, kun Kirsikka Etuaho liittyi tiimiimme. Kirsikan voimin kasvatimme kemistiosastoa pikkuhiljaa. Patenttialalle tyypilliseen tapaan asiat etenivät hyvin hitaasti eteenpäin, mutta tänä päivänä kemia ja life science -tiimimme kattaa jo puolet kaikista patenttiasiamiehistämme ja on merkittävä osa yrityksen toimintaa.

Kun nyt katson näitä vuosia taaksepäin en voi kuin ihmetellä, kuinka nopeasti vuodet ovat vierineet. Nöyränä saan joka päivä edelleen oppia uutta yrityksen pyörittämisestä ja patenttiasiamiehen tehtävistä. Laadukas ja asiakkaan liiketoimintatarpeita vastaavaa patentointipalvelu on edelleen toimintaamme ohjaava kantava ajatus, mutta ehdottomasta eurooppapatenttiasiamiesvaatimuksesta olemme luopuneet. Olemme osaltamme kehittämässä suomalaisten patenttiasiamiesten osaamista ja koulutamme alalle uusia patenttiasiamiehiä, jolloin väistämättä olemme joutuneet tilanteeseen, jossa kaikki patenttiasiantuntijamme eivät ole – vielä – suorittaneet EQE:tä.

Sanna Kalliola

Sanna Kalliola

Eurooppapatenttiasiamies

+358 40 845 7265

etunimi.sukunimi@espatent.fi

AJANKOHTAISTA

Koronavirustiedote

Koronavirustiedote

Espatent on ottanut tarvittavat toimenpiteet käyttöönsä estääkseen virustartuntojen leviämisen. Suositusten mukaisesti suosimme etätöitä ja rajoitamme tapaamisia. Kaikilla työntekijöillämme on pääsy...

lue lisää

Espatent Oy
Kaivokatu 10 D, 00100 HELSINKI
Puh. +358 10 219 0720 | Fax. +359 9 278 5206
info@espatent.fi

© 2006 - 2019 Espatent